Wednesday, May 25, 2011

Yaman Dalam Kenangan

Siri 3


Sambungan daripada entri sebelumnya, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya menjejaki kaki ke Masjid Presiden di Yaman. Terlalu mewah. Itulah yang terdetik di dalam hati saya tatkala tiba di sana. Sebuah masjid yang tersergam indah di pinggir sebatang jalan raya yang sibuk. Masjid yang mempunyai pelbagai fungsi bukan hanya dijadikan tempat untuk solat sahaja. Masjid Presiden atau dikenali juga sebagai Masjid Ra'is menyediakan tempat untuk kaum wanita untuk menunaikan solat Jumaat. Cuma masjid tersebut dibahagikan kepada dua bangunan yang berlainan. Satu masjid untuk kaum lelaki dan satu lagi untuk kaum wanita. Subhanallah. Selain berperanan sebagai tempat untuk menunaikan solat, masjid ini digunakan juga sebagai pusat pengajian ilmu. Saya dan rakan2 berkesempatan meninjau dan berjalan2 di kawasan masjid tersebut.

Juga saya sempat menunaikan solat fardhu zuhur di situ. Alhamdulillah. Sekali seumur hidup. Saya berkenalan dengan 'Affah, seorang warga Yaman mungkin. Beliau berniqob dan berpakaian serba hitam. Beliau membantu kami memperkenalkan masjid tersebut. Rupa2 nya, di dalam bangunan masjid yang tersergam indah itu, terdapat pejabat2 yang dijadikan sebagai pusat pentadbiran masjid tersebut. Menguruskan hal ehwal masjid saya kira. Masjid Presiden mempunyai beberapa aras yang saya kurang pasti berapa. Cuma yang pasti, ia tinggi. :P Juga dilengkapi dengan lif. Canggih! Sedangkan apabila saya melihat suasana Yaman, dapat dilihat kedha'ifannya di mana2. Bukan itu sahaja, lampu2 yang menyinari di dalam masjid itu amat mengkagumkan saya. Mewah. Boleh dikatakan first class. Hebat !

Saya kongsikan sebuah video di bawah ini. Selamat menonton.



maaf, video kurang jelas, sumbernya dr nset :P



bersambung di lain entri :)


No comments:

Post a Comment