Monday, May 23, 2011

Motivasi Diri


Saya ada satu cerita untuk dikongsikan bersama. :) Pagi tadi, sedang asyik melakukan kerja2 rumah yang belum langsai, saya terdengar satu cerita yang boleh kita jadikan motivasi dalam kehidupan ini. Insya Allah .

Ada tiga contoh yang kita boleh ibaratkan kepada manusia. Manusia boleh dibahagikan kepada 3 jenis :

Contoh 1:
sebiji telur direbus di dalam air panas



telur



Contoh 2:
sebatang lobak merah juga direbus di dalam air panas

lobak merah



Contoh 3:
sebiji kopi diletakkan di dalam air panas

biji kopi



Saya akan terangkan apa yang saya faham daripada contoh2 di atas.

Bagi contoh 1, air panas diibaratkan kepada musibah yang melanda diri manusia. Apabila telur direbus di dalam air panas, telur tersebut akan menjadi keras. Diumpamakan kepada manusia, mereka tidak mampu untuk berhadapan dengan musibah yang melanda mereka.

Bagi contoh 2, lobak merah apabila ia direbus akan menjadi lembut seterusnya hancur. Diumpamakan kepada manusia, yang mana mereka akan tenggelam dalam musibah yang menimpa diri mereka.

Bagi contoh 3, sebiji kopi apabila dimasukkan ke dalam air panas, ia akan menjadi air minuman yang digemari oleh kebanyakan manusia di seluruh dunia. Alangkah indahnya menjadi biji kopi. :P . Biji kopi melambangkan manusia yang mampu berhadapan dengan situasi yang menimpa diri mereka.

Kesimpulannya, kita hendaklah menjadi seperti biji kopi. Seperti sifatnya yang disegani oleh manusia yang lain. Insya Allah.


No comments:

Post a Comment