Monday, December 20, 2010

As Safarah yang mendukacitakan

20 Disember 2010

(Isnin)

Masjid Presiden

Hari ini selepas kuliah kami pergi ke Kedutaan Malaysia di Yaman. Mengambil masa lebih kurang sejam kot untuk tiba di sana. Sebelum sampai di kedutaan Malaysia, kami singgah di Masjid Solih juga dikenali sebagai masjid Presiden. Kagum saya dengan binaannya yang mewah dan besar. Masjid tersebut dibahagikan kepada dua bahagian, satu masjid untuk muslimin dan satu lagi masjid untuk muslimat. Selain itu, di masjid itu juga terdapat tempat pengajian. Juga saya sempat melihat pejabat di masjid tersebut (di bahagian masjid muslimat). Saya juga berkenalan dengan ‘Affah, seorang warga Yaman mungkin. Beliau membantu kami memperkenalkan masjid tersebut. Mewah. Bahagian dalamnya disinari dengan lampu-lampu mewah dan ukiran seni yang kreatif. Menggamit memori Islam pada zaman dahulu. Menurut ‘Affah, masjid tersebut mengambil masa 8 tahun untuk siap. Saya sertakan beberapa keping gambar sebagai kenangan bersama,in sya Allah.

Seterusnya kami menuju ke Kedutaan Malaysia namun tidak membantu langsung. Apa-apa pun Alhamdulillah kami sampai juga ke sana.

Pulang dari Kedutaan Malaysia (as saffarah) , saya dan beberapa rakan memasak untuk makan malam. Ala kadar je la sebabnya letih,,hihihi.


1 comment: