Tuesday, May 10, 2011

Yaman Dalam Kenangan


Siri 2

sambungan entri terdahulu

Menjejaki Yaman suatu masa dahulu seakan membawa saya ke zaman purba. Pelbagai perkara menarik tentang Yaman yang saya hendak kongsikan di sini walaupun hampir 5 bulan saya telah kembali ke Malaysia. Pengembaraan yang amat bermakna buat diri saya. Siapa sangka seawal usia 21 tahun, saya diizinkan Allah S.W.T untuk bermusafir jauh ke negara asing. Negara yang suatu masa dahulu pernah menjadi salah satu pusat penyebaran Islam terawal di zaman Rasulullah s.a.w. Subhanallah. Terlalu agung janjiMu kepada hambaMu ini. Alhamdulillah, saya sampai ke bumi Yaman yang penuh barakah itu dengan hati yang tenang. Namun dalam ketenangan itu, sedih yang teramat menyelubungi diri kerana itulah kali pertama saya merasakan terlalu jauh dengan keluarga tersayang.






gigih mendaki


suasana dari puncak


Yaman merupakan sebuah negara yang masih lagi mundur. Jika dilihat kepada pembangunannya, jauh bezanya dengan Malaysia. Struktur alamnya berbatu-batu, bergunung -ganang serta berdebu. Apabila saya menyingkap sejarah silam Islam suatu ketika dahulu, saya hampir dapat menggambarkan kehidupan masyarakat Islam yang hidup sebahagiannya secara nomad iaitu berpindah randah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain dengan buminya yang bergunung-ganang. Allahuakbar. Gigihnya umat terdahulu meneruskan kehidupan mereka. Yaman menyedarkan saya tentang kemewahan yang pernah saya rasai selama ini. Mengajar saya erti kesusahan dan kepayahan. Mengajar erti sebuah kehidupan sebenar yang penuh pancaroba dan dugaan.


hihi, gelap tak?


kedai coklat dan kacang2




Babul Yaman ( pasar termurah di dunia)
suasana malam


suuq Ali Mohsin




Saya sempat beberapa kali menjejakkan kaki ke pasar mereka. Membeli barang2 keperluan. Di tempat itu, saya ditemukan dengan pelbagai ragam manusia. Kebanyakannya terlalu ramah sehinggakan timbul keraguan di hati saya. Bimbang kerana tidak terlalu mengenali mereka tetapi mereka terlalu ramah. Lebih2 lagi saya berada di bumi asing. Bahasa Arab pun tidakla terlalu fasih. Kadang2 ada juga perkataan mereka yang tidak difahami. =) Namun, ustaz Hamzah, pengiring kami memberitahu bahawa itulah budaya masyarakat Arab. Terlalu menghargai tetamu. Oh, baru saya mengerti. Saya juga ditemukan dengan peminta2 sedekah. Rata2 nya adalah dari kalangan kanak-kanak. Kecik lagi. Bila ditanyakan kepada mereka, umur berapa? Dia cakap umur 6,7 tahun. (camtu la, ingat2lupa dah saya =) ). Erm nak dikatakan budaya ?? Tidak sama sekali sebab kat Malaysia pun ada jugak camtu kan. Cuma hati ini gusar jika kanak2 itu di bawah sindiket2 tertentu. Kasihan mereka kan.


yang pasti, adik ni bukan peminta sedekah,
tapi dia jual batu2 permata dan perhiasan kat puncak bukit,
panas terik masa tu, gigih sungguh dia,
tercuit hati kami dengan keletahnya =)



sedang menanti sa'iq


Di pusat pengajian pula, awal pagi lagi saya dan rakan2 telah bersiap. Pakai baju tebal2 dan pakai sarung tangan lagi (lupa dah dalam bahasa arab apa,hihi). Sebabnya sejuk yang teramat2 sehingga ke tulang. Menggigil2 . Kenangan itu takkan saya lupakan. Pengalaman yang sekali seumur hidup diperolehi. Terima kasih Tuhan kerana memberikan kesempatan itu buat saya. Alhamdulillah. Proses pembelajaran di sana berjalan lancar. Semuanya belajar asas2 Bahasa Arab sahaja. Tapi tak dapat yang terbaik pun. Agak memalukan jugak la buat diri sendiri. Huhu. Semuanya mengajar diri agar lebih bersedia menghadapi sesuatu perkara. Hihi.


Jami'ah Sana'aa


imtihan di bumi Yaman


Sedikit perkongsian mengenai makanan2 arab yang pernah saya makan di sana. Tengok gambar ya =)

ruzz


makaronna (ni bukan makanan Arab)


saltah


salad


yg hujung ni roti atau murabba'


roti coklat yang keras, hihi

Di Yaman, saya menghadapi masalah perhubungan. Sukar untuk berkomunikasi dengan keluarga Malaysia. Gara-gara malas untuk membeli kad pra bayar. Harganya tidak mahal tetapi simpan duit tu untuk keperluan lain2 lagi. Tak silap saya, 3,4 kali je saya beli kad tu. Hihi. Kad yang kat bawah ni la.


yang ni pulak kad topup, 800 riyal = rm12 kot :)


Gambar kat bawah ni terowong. Terowong bawah tanah. Saya sempat melaluinya bersama rakan2 untuk menyeberangi jalan raya. Kalau lihat kepada kesibukan jalan raya tu, memang takut la. Menyeramkan. Rata2 pemandunya memandu laju2. Melebihi had tak? Entahla. =) Yang pasti, laju2.


terowong bawah tanah


Terowong ini digunakan untuk menyeberangi jalan raya. Kat Yaman ni, kebanyakannya macam ini la. Kat sana tiada jejantas. Jadi mereka bina terowong kat bawah jalan raya. Selamat. Kalau hendak melintas jalan tu, seakan berhadapan dengan risiko yang besar kerana pemandu2 nya kurang berhemah. Tapi tak ada pulak berlakunya accident cam kat Malaysia.

Satu lagi, saya juga sempat ke Hadiqah Haiwan dengan kata nama lainnya Zoo la. Hihi. Jom tengok gambar2 nya.


sedang rehat2 lagi




kambing gurun





monyet2 yang kurus kering


burung


helang ke nih??


Akhir sekali, budaya orang Yaman yang saya kagumi adalah kaum wanita mereka kebanyakannya berniqob. Subhanallah. Rata-rata yang saya temui begitu.


hiasan


Saya rindu suasana Yaman. Bersambung di lain entri pula ya...


p/s : selamat hari lahir kepada akhi... semoga sentiasa dilindungi Allah SWT selalu ;)


1 comment: