Friday, April 15, 2011

Walimah


Merenung masa hadapan. Merenung impian yang tidak tercapai. Bukan sekali ini sahaja, tapi entah kali ke berapa. Saya akur. Menenangkan diri dengan kalam Mu Ya Allah. Hati beransur tenang. Andaian saya bukan waktunya lagi. Mungkin. Tidak sabar untuk menghabiskan hari-hari terakhir di sini. Membuat persiapan untuk walimah yang akan diadakan beberapa bulan lagi. Saya insan terpilih. Menjadi insan pilihanMu untuk diduga. Saya akur. Kuatkanlah diri ini menghadapinya. Saya mendapat perkhabaran gembira hari ini. Beberapa hari lepas, junior saya telah selamat melangsungkan pernikahan dengan pilihannya, pelajar perubatan di UIA. Alhamdulillah. Barakallahulakuma =)


mabruk 'alaikuma


Setiap orang mempunyai perspektif yang berbeza mengenai nikah awal kan? Setiap orang mempunyai pegangan mereka yang tersendiri. Jadi kita perlu menghormatinya. Bagi sesetengah orang, pernikahan merupakan sumber motivasi diri. Erm, pernikahan di awal usia seawal usia 19 atau 20 menjadikan seseorang itu lebih matang dari usia sebenar. Itu dari pemerhatian saya. :p Ibu bapa yang berfikiran terbuka juga memainkan peranan dalam menggalakkan anak-anak mereka bernikah di usia muda bagi mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini.



Hari ini saya menulis. Menulis sesuatu tanpa ada matlamat sebenar. Hanya sekadar berkongsi pandangan dan rasa. Jiwa lesu memikirnya. Tiada hak saya untuk membantah. Saya hanya insan biasa. Berkongsi rasa hanya di alam maya ini. Tidak mampu menuturkan kata. Saya sedar kita hanya mampu merancang. Saya perlu belajar. Belajar untuk melupakannya. Melupakan semua yang ada dalam fikiran saya untuk ketika ini. Pabila berseorangan, hati mula melayan perasan yang sedikit berkecamuk. Lantas kalam suci menjadi penenang. Sabarlah duhai hati. Janji Allah itu ada. Tapi belum tiba waktunya.


Sebenarnya saya benci perasaan itu. Hati ini semakin lesu. Tawar. Tiada rasa. Belajarlah....



No comments:

Post a Comment