Wednesday, April 20, 2011

Kisah Anak dan Abahnya


Abah : Ada duit poket tak lagi ?

Anak : Ada.

Abah : Ada berapa ?

Anak : Ada RM 17.

Abah : Ha? Dalam bank berapa? Kenapa tak beritahu ? (nada terkejut)

Anak : Erm, tak ada apa. Tak guna duit lagi sekarang.

Abah : - senyap –

dinar


Pabila berbicara dengan abah, baru tersedar bahawasanya saya dalam keadaan kekeringan. Namun hati sentiasa tenang. Lapang. Disebabkan saya yakin Allah itu sentiasa ada. RezekiNya ada di mana-mana. Sentiasa yakin dengan kewujudanNya. Hati tenang setenang-tenangnya. Alhamdulillah, jiwa mengucap syukur tidak terhingga. Saya tidak tahu dari mana datangnya ketenangan itu. Satu yang pasti, saya tenang menghadapinya. Mungkin pengalaman lalu banyak mendidik saya. Subhanallah, aturanMu terlalu bernilai buatku. Baru tadi berbicara dengan teman sebilik. Dia bertanya , “ Erm pernah tak rasa tenang je walaupun tak ada duit?” Saya hanya mampu tersenyum kerana tika ini saya sendiri sedang mengalaminya. :(


dinar


No comments:

Post a Comment