Saturday, December 18, 2010

Jami'ah Ulum wa Teknolojiya

18 Disember 2010

(Sabtu)

Kuliah yang pertama bermula hari ini. Kami dijemput oleh ustaz jam lebih kurang 7 pagi untuk ke Universiti Sains dan Teknologi Yaman (UST). Cuaca pada waktu pagi di sini amat sejuk . Tidak pernah saya gambarkan akan melalui pengalaman sebegini rupa. Alhamdulillah. Kuliah kami dikendalikan oleh ustaz ‘Adil, pensyarah di UST. Sebelum kuliah bermula, diadakan majlis perasmian terlebih dahulu yang dimulakan dengan alunan al Quran oleh seorang ustaz. Subhanallah, beliau membaca al Quran tanpa merujuk kepada al Quran. Quran fi qalb. Subhanallah. Seterusnya kuliah bermula dengan sesi ta’aruf. Setiap orang diberi peluang untuk bercakap. Takallam bi lughah arabiah. =) haha. Menarik tak??

Semasa kuliah kami dihidangkan dengan snek dan kek seakan appolo Malaysia. Juga air kotak jus (‘asir) dan air mineral. Saya ingatkan untuk setiap hari rupanya untuk hari ini sahaja. Sambutan yang diberikan oleh ustaz2 di UST ini amat mengkagumkan saya. Mereka cukup prihatin dengan keadaan kami. Kuliah berakhir jam 12.15 tengahari. Kami menghadapi sedikit masalah kerana belum membeli sebarang bahan mentah untuk memasak(terutama pelajar muslimat, muslimin dah siap-siap awal lagi borong bahan mentah, huhu). Kami jangkakan makanan disediakan rupanya tak ada. Agak menyedihkan. Jadi untuk makan tengaharinya, kami singgah untuk membeli makanan di sebuah restoran (dalam perjalanan pulang ke Sakan al Iman, tempat kami menginap). Nasinya seakan nasi Bukhari, dengan seekor ayam panggang.

Setelah makan tengahari dan menunaikan solat zuhur, kami keluar ke Tahrir menaiki sebuah van, muatannya 15 orang. Padat. Setibanya di sana, kami ke kedai Taswir(fotostat) untuk fotokopi passport. Tujuannya adalah untuk membeli sim kad telefon. Dah selesai, kami membeli sim kad MTN dengan harga 50riyal lebih kurang 70 sen Malaysia. Murah kan?? =) selepas itu, kami terus ke supermarket al Huda untuk membeli bahan-bahan mentah untuk, memasak. Lama juga berjalan sebelum ketemu dengan supermarket tu.

Perjalanan pulang ke Sakan al Iman tak kan kami lupakan. Kali pertama kami sesat untuk pulang ke tempat penginapan gara-gara pemandu van berbangsa Arab itu tidak tahu di mana letaknya Sakan al Iman. Amat menyedihkan kerana kami terlepas solat Asar namun sempat untuk menunaikan solat Maghrib di rumah setelah mengambil masa yang lama untuk sampai. Terpaksa menghubungi pensyarah UST yang menguruskan kami. Lupa pulak namanya. Malamnya kami masak Maggie je la. =)

No comments:

Post a Comment