Friday, December 24, 2010

Dar Al Hajar

24 Disember 2010

8A 1B PMR atirah, dapat mesej..tahniah ye =)

Pagi hari ini, kami ke darul Hajar sendiri ditemani pemandu bas Jami’ah Ulum. Sebelum tiba di Darul Hajar, kami singgah di sebuah kawasan seakan pergunungan yang dinamakan Wadi Zahr ( kalau tak silapla, lupa dah namanya). Kawasannya berbatu dan agak berbahaya. Sempat juga kami bergambar di situ. Seterusnya, Alhamdulillah, kami tiba di sebuah tempat bersejarah di Yaman. Darul Hajaar merupakan tempat istana lama raja Yaman pada zaman dahulu. Unik dan amat mengkagumkan saya. Saya dan rakan2 menjelajah ke setiap pelusuk dan ruang di dalam gua yang dikatakan istana itu. Gua tersebut dijadikan istana sultan pada zaman dahulu. Pelbagai ruang terdapat di dalamnya seperti ruang tamu, ruang tidur, juga peti ais. Jangan silap faham pula. Peti aisnya berbentuk seperti ruang yang terselindung. Dan dibelakangnya terdapat lubang2 untuk udara masuk. Ia dijadikan sebagai tempat menggantung daging. Dan banyak lagi la yang saya dapat lihat di dalam gua bersejarah tersebut seperti telaga, kubur mayat, tempat menyimpan barang2 dan tempat untuk perubatan. Canggih kan?? Namun, sekarang ia hanya meninggalkan sejarah. Tinggi juga la kami menjelajah gua tersebut namun tak sampai ke puncak sebabnya semua dah letih nak mendaki. Haha. Okay, sambung lain kali pula ye.

No comments:

Post a Comment