Friday, December 17, 2010

Bab Al Yaman

17 Disember 2010

(Jumaat)

9.30 pagi bertolak ke pasar yaman, cam pasar malam juga. Kami dibawa oleh ustaz Hamzah, pensyarah di Universiti Sains dan Teknologi (UST), Yaman dengan sebuah van, juga padat muatannya. Melihat akan keadaan tempatnya yang seperti zaman arab kuno, saya tak menyangka pula ada pertukaran mata wang di situ. Alhamdulillah saya menukar 100 dolar. Dapatla lebih kurang 21400 riyal yaman. Banyak juga tu. Hehe.

Sampai di pasar yaman, banyak barang kat sana. Betul-betul saya dapat merasai suasana masyarakat arab pada zaman dahulu. Pelbagai barang dijual di sana. Harganya amat berpatutan dan murah. Nanti berborong sakanla saya. =)

Kebanyakan kedai ditutup kerana hari ini hari jumaat.Di Yaman, cuti umum Negara mereka adalah pada hari Khamis dan Jumaat. Puas berjalan sementara menunggu muslimin menunaikan solat Jumaat di Masjid Jamek Kabir, kami berhenti rehat seketika di kaki bangunan-bangunan lama di pasar tersebut. Bangunan tersebut kebanyakannya berusia 3000 tahun.

Pengalaman muslimin menunaikan solat Jumaat, mereka terpaksa mengharungi sebuah kolam besar sebelum tiba di masjid. Airnya sejuk namun hikmah di sebaliknya adalah untuk menyucikan debu-debu kotor di kaki mereka. Macam-macam.

Pelbagai ragam manusia yang dapat saya lihat di pasar . Pasar berkenaan mempunyai satu pintu besar yang dipanggil ‘ Babul Yaman ‘. Kebanyakan mereka berniaga seperti biasa tanpa rasa risau atau bimbang akan keadaan dan ancaman sekeliling. Amat bebas. Pelbagai jenis kacang dan coklat dijual di pasar tersebut. Harganya pun murah. Mungkin saya akan membelinya untuk dibawa balik nanti.

Seterusnya sebelum pulang ke tempat penginapan, kami singgah di City Market, sebuah pasaraya di Bandar Yaman. Setelah membeli barang-barang keperluan, kami pulang ke tempat penginapan. Kami mendapat makluman daripada ustaz Hamzah bahawa tempat penginapan kami merupakan tempat tinggal pensyarah UST Yaman, termasuk di antara yang mewah dan mahal juga la.

No comments:

Post a Comment