Wednesday, March 28, 2012

Bukan Masanya


Bukan masanya. Jadi tidak perlu terburu-buru. Jika Dia mengkehendaki, pasti akan terjadi seperti mana yang telah tersurat. Bersabarlah duhai hati. Saya hanya nampak lampu merah di hadapan. Lampu kuning tidak kelihatan langsung. Apatah lagi lampu yang berwarna hijau. Jadi, saya hanya mampu menunggu lampu merah itu bertukar kepada lampu hijau untuk maju ke hadapan. Begitu kan aturan jalan raya? Umpama kehidupan kita juga kan. Terkadang, pabila lampu merah itu dah bertukar jadi hijau, kita pula yang tak dapat meneruskan perjalanan sebab minyak habis. Faham tak kiasan saya?

Kata nak kahwin, tapi fulusnya tak ada. *senyum, tak dapat kata apa-apa* Okay. Mulai sekarang, diam daripada mengutarakan hal ini. Bab kata orang tua2, ukur baju biarlah di badan sendiri. Hmm kan?? Lagipun tiada siapa2 yang menyokong, dan permudahkan urusan ini. Di sebabkan itulah, ia semakin sulit. Berlapang dada, berfikiran positif insya Allah segalanya dalam perancanganNya. Rasa terkilan di hati itu tetap ada. Tiada daya upaya saya untuk melembutkan hati2 insan lain. Teringat saya janji Allah Taala kepada hambanya, la tai asu min rahmatillah ... Maka bersangka baiklah kepadaNya, kerana Dia akan memakbulkan doa setiap hambaNya yang tidak pernah berputus asa. Sebagaimana yang saya katakan, belum masanya.

Mood memujuk diri

Masalah dalam masalah. Sukarnya untuk dirungkai Ya Allah. Bantulah kami sekeluarga menempuhinya dan menanganinya. Kerna tiada lain yang dapat membantu meringankan urusan kami melainkan pertolongan dariMu Ya Allah. Dalam hal ini juga, timbul rasa terkilan di hati. Di mana silapnya sehingga sejauh itu dia nekad? Ya Allah, peliharalah maruah ahli keluarga kami dan bukakanlah pintu hatinya untuk kembali sedar bahawa apa yang telah dia lakukan sebelum ini bukan sahaja menconteng arang ke muka keluarga, bahkan diri sendiri. Sedarlah wahai si puteri. Kami melayan dirimu selembut mungkin, beginikah kamu memperlakukan kami???

Ya Allah ...


No comments:

Post a Comment