Friday, January 20, 2012

Kuih Kegemaran Saya


Hihi, tajuk kat atas macam nak buat karangan je kan? :) Bukan saya ingin menulis sebuah karangan, tapi ingin berkongsi sedikit resepi untuk kuih kegemaran saya nih. Kalau pergi ke pekan Kuala Besut pada hari jumaat, tak sah kalau tak bawa balik kuih ni. Baru2 ni, saya ronda2 pasar malam kat Pantai Permai. Terjumpa gerai yang jual kuih ni. Pernah rasa tak? Sedapp :)

Namanya Putu Piring, bentuknya leper macam piringla. Warnanya putih .. hihi.



Saya dapat bahan ini resipi dari satu blog :
Putu Piring
untuk mendapat sekitar 15 keping

Bahan-bahan:
2 cawan tepung beras
3/4 sudu garam
150ml air panas
1/2 cawan kelapa parut (ambil yg putih shj dan gaul dgn 1/2 sudu teh garam)
1/2 cawan gula melaka,diparut
5-6 helai daun pandan
kain muslin (kain putih jarang berukuran 6-8inci persegi)
Daun pisang digunting 2inci persegi

Selamat mencuba :)

p/s : saya suka kuih di atas,hihihi


No comments:

Post a Comment