Sunday, May 27, 2012

Seminar Perubatan Islam

Siri 2

Satu perkara yang menyebabkan saya menyambung entri ini walaupun dalam keadaan letih yang amat. Satu perkara yang membuatkan hati ini bimbang. Gangguan makhluk halus terhadap ahli keluarga saya. Hmm boleh percaya atau tidak?? Teringat saya pada perbincangan yang diutarakan oleh ustaz Abdul Rashid Hj Ahmad dari Persatuan Kebajikan & Pengubatan Islam Malaysia Dar As Syifa' baru2 ini. Kesukaran tidur pada waktu malam ada kalanya mungkin boleh dikaitkan dengan gangguan makhluk halus. Penyakit sukar tidur. Hmm.

Perkara2 yang boleh diamalkan oleh pesakit yang sukar tidur sebagaimana yang disampaikan oleh ustaz ialah :
1. Membaca 3 kul
2. Membaca Ayat Kursi
3. Mengamalkan doa sukar tidur seperti rangkaian doa di bawah


1. "Ya Allah, Tuhan pemelihara langit yang tujuh dan apa yang dilindunginya. Tuhan pemelihara segala bumi dan apa yang terkandung didalamnya dan Tuhan pencipta syaitan dan apa yang tersesat kerananya, jadikanlah aku terpelihara dariapada kejahatan makhlukMu itu semua, sampai-sampai seseorang daripada mereka mengalahkan daku dan melakukan kezaliman. Muliakanlah pemeliharaanMu, maha bsar pujiMu, tidak ada Tuhan selain Engkau."




2. "Ya Allah, bintang-bintang telah tenggelam, segala mata merasa tenang, sedangkan Engkau tetap hidup lagi berdiri sendiri. Tiada mengantuk dan tidur menimpa Engkau. Ya Tuhan yang hidup, Ya Tuhan yang berdiri sendiri, tenangkanlah malamku dan tidurkan mataku".

Jika masalah di atas masih berterusan maka bangkitlah di waktu malam itu mengambil wuduk dan terus mengerjakan solat taubat, solat tahajud, solat tasbih dan solat hajat memohon perlindungan Allah SWT daripada gangguan, sama ada gangguan manusia, iblis dan syaitan atau kedua-duanya sekali.

Selain itu, antara cara lain yang boleh dilakukan ialah ambil segelas air panas dan campurkan dengan 3 helai daun limau purut. Aroma daun limau tersebut mampu untuk membantu pesakit untuk tidur dengan izinNya. Insya Allah.

Di samping itu, ustaz juga menyebut Nabi s.a.w bersabda jikalau seseorang itu bermimpi sesuatu yang menakutkan, hendaklah dia membaca doa ini dan membuat isyarat ludah ke sebelah kiri.


أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَامَّات مِن شَرِّمَا خَلَق 


Semoga keluarga saya sentiasa dalam perlindungan Allah. Jauhkanlah hasad dengki dan pengkhianatan manusia terhadap keluarga kami. Satukanlah hati kami dalam iman kepadaMu sehingga ke akhir hayat kami Ya Allah. Amin.


No comments:

Post a Comment