Wednesday, May 23, 2012

Cabaran Hari Ini


Bismillah walhamdulillah ...

Alhamdulillah, saya masih diberi kesempatan untuk menulis di ruangan ini. Banyak perkara yang berlaku kebelakangan ini kadang-kadang membuatkan saya rasa seperti di awang-awangan. Bukan bahagia, sebaliknya terasa tidak mampu peka dengan situasi sekeliling. Allahurabbi. Sampai kepada tahap blur yang amat. Mendidik dan mengajar orang yang dewasa lebih sukar daripada mendidik kanak-kanak di usia kecil. Cabarannya berbeza. Kerana tahap kematangan kedua-dua peringkat ini berbeza. Orang dewasa mampu berfikir sedangkan kanak-kanak menerima apa adanya. Mungkin. Hmm.

Teringat pesan ma suatu ketika dahulu.. "kita janganlah jadi orang yang 'bodoh sombong', nanti orang sekeliling tak suka kita" . Maksudnya, seseorang itu jahil dalam sesuatu perkara, tapi susah pula untuk menerima tunjuk ajar orang lain. Saya selalu berdoa agar saya dan rakan2 tidak termasuk dalam golongan tersebut. Tiada keistimewaan langsung menjadi 'bodoh sombong' kan? Kadang2 kita tak sedar apa yang kita lakukan itu akan mendatangkan kemarahan orang lain. Muhasabah diri. :(

Pabila saya muhasabah diri kembali, renung2 perkara yang telah saya lakukan, terbayang2 perkara2 yang berlaku kebelakangan ini, terasa hangat di benak mata. Ya, setiap manusia tidak lepas dari melakukan kesilapan. Sekali lagi saya muhasabah. Mungkin, ini ujian buat saya untuk semester ini. Untuk menegur orang lain, kita kena check list dulu kelemahan kita. Mungkin juga diam adalah perbuatan yang terbaik yang patut saya lakukan. Diam. 

Ya Allahu Ya Allahu Ya Allahu Ya Allah, 

Hanya satu yang aku pinta, janganlah Engkau duga aku dengan sesuatu yang aku tidak mampu menanggungnya. Kuatkanlah imanku. Teguhkanlah kesabaranku. Lindungilah urusan kami dan permudahkanlah segalanya. Hanya Engkau yang aku sembah.


Amin Ya Rabbal 'alamin...


No comments:

Post a Comment