Wednesday, July 13, 2011

Sesalkah saya ?


Belajar untuk memahami dan belajar untuk merelakan SEGALANYA. Hmmm namun hati ini masih degil ke arah itu. Astaghfirullahal'azim. Segalanya masih begitu. Kekal di situ. Pabila disuarakan, dikatakan diri ini kurang sabar, dikatakan diri ini masih terlalu mentah, dikatakan itu dan ini, sehinggakan terbit rasa sesalan di hati. Namun, pantas memujuk diri, dengan mengatakan usah disesalkan apa yang telah berlaku, tapi bersedialah untuk menghadapi hari mendatang...

Pengalaman banyak mengajar erti sebuah kehidupan. Namun, pengalaman juga yang kadang2 mengkucar-kacirkan sesuatu hal. Hmmm. Berdasarkan pengalaman orangla, hidup kita kadang2 ditentukan. Bukan menolak ketentuanNya, tapi ia terlalu kebetulan berlaku. Seringkali begitu. Pengalaman yang saya maksudkan berkenaan dengan "alam baru". Alam perkahwinan. Haa... kan dah kata, topik saya takkan lari dari berbicara mengenai soal kahwin. :p

Pengalaman 1: seorang anak diizinkan oleh orang tuanya untuk mendirikan rumah tangga pada usia yang masih muda (masih menuntut di universiti) akibat perbuatan anak sulung mereka yang memalukan keluarga semasa berada di universiti.

Pengalaman 2: seorang anak tidak diizinkan untuk menikah di usia muda (awal 20 an, masih belajar) gara2 kebimbangan orang tuanya yang takut pengajian anaknya tertunda atau dengan kata lain terkandas. Hal ini berdasarkan pengalaman orang tua tersebut terhadap apa yang berlaku kepada anaknya yang sulung.

Pengalaman 3: seorang anak diizinkan kahwin pada usia muda kerana orang tuanya faham apa yang dianjurkan oleh agama Islam iaitu memelihara diri daripada perkara2 yang tidak sepatutnya.

Pengalaman 4: seorang anak tidak diizinkan untuk menikah di usia muda kerana orang tua beranggapan anak muda masih belum matang, juga sumber rezeki belum ada. Hmmm. Juga, sensitif terhadap pandangan masyarakat sekeliling mengenai kahwin muda.

Ya...semuanya kita boleh jadikan iktibar. Tapi persoalannya adakah semua manusia itu sama??? Adakah semua pengalaman itu boleh kita sesuaikan dengan keadaan diri kita ?? Hmmm. Orang tua beranggapan begitu laa. Justeru sebagai anak muda, kita seharusnya terima :p Apabila saya terfikir, kadang2 ada juga kebenarannya. Kadang2 ia seolah2 menyempitkan apa yang dianjurkan agama. Hmm. Jika kita lantang bersuara, dikatakan kita lancang, tiada adab, kurang sopan ... diam adalah cara yang paling baik. Akur adalah sikap paling cocok.

Bukankah pintu rezeki dibuka oleh Allah S.W.T ? Bukankah kematangan itu kita peroleh pabila kita belajar suatu perkara ? Saya termenung . Lidah kelu. Hati merintih. Ya Allah ...


Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini diiringi

Kisah janji dimungkiri lagi

Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu

Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergiKu mengusung duka ini

Diiringi

Kisah janjiDimungkiri

Dimungkiri

Sia-sia kuMencintaimu
Setia padamu

Percayakanmu

Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku

Dihiris pilu

Sia-siakuMencintaimuSetia padamu

Percayakanmu

Sebak dadaku
Retak hatiku
Luka jiwaku

Dihiris pilu

Beribu sesalanku


:: sesalan semalam ::

No comments:

Post a Comment