Monday, March 28, 2011

Kun Fa Yakun

Kematian itu terlalu dekat. Terlalu sayu hati ini menatap pemergiannya. Antara rela atau tidak. Baru sebentar tadi terasa memegang dan memapahnya. Sayup-sayup kedengaran di telinga ini akan nasihat dan kata-katanya. Kalimah terakhir yang diucapkannya di akhir pertemuan kami. Tidak saya sangka terlalu cepat kepulangannya. Benarlah janji Allah SWT ajal itu tidak mengira usia, tidak mengenal tuannya, tidak mengukur waktu dan tempat. Hanya dengan kalamNya, “kun fa yakun”, maka jadilah sesuatu yang dikehendakinya. Baru semalam terasa berbual dengannya, terasa terlalu dekat dengannya. Sebak hati ini menahan esak di dada. “ Tok tak dengar ni”, ujarnya ketika saya berbual dengannya menerusi telefon. Itulah kali terakhir perbualan kami. Juga pelukan terakhir saya bersamanya ketika saya pulang ke kampung. Janji Allah SWT itu pasti.

Sedar tidak sedar hampir setahun detik itu berlalu, Terlalu pantas semuanya berlaku. Allahuakbar. Kuatkanlah diri ini Ya Allah. Salam takziah juga saya ucapkan kepada sahabat saya yang kehilangan ayahanda tersayang pada hari jumaat yang lalu. Al Fatihah.

Semester ini masih berbaki dua minggu. Mudah-mudahan hari-hari yang masih bersisa dapat saya manfaatkan sebanyak mungkin.

No comments:

Post a Comment